CSAK SZÜLŐKNEK

Iskolák férfiak nélkül. Mit tehet egy apa?

Iskolák férfiak nélkül. Mit tehet egy apa?

Interjú Léder László pszichológussal, az Apa Akadémia alapítójával

Mióta létezik Apa Akadémia, és hogyan jött létre?

Az Apa Akadémiát 2017. február 20-án, a kislányom hatodik születésnapján alapítottam. A célunk az, hogy „visszacsempésszük az apákat” a magyar családokba, mert sajnos nagyon hiányoznak.

Ez azt jelenti, hogy nem csak az apáknak szól, hanem sokkal inkább az apákról, az apák családban betöltött vagy betöltendő szerepéről?

Természetesen. Párokat is várunk, hogy együtt kitaláljuk, hogyan élhet ma Magyarországon egy család úgy, hogy az apa és az anya is jól érezze magát a családi szerepekben.

Milyen módon találkozhatnak az Apa Akadémiával az érdeklődök?

Rendszeresen, minden hónapban vannak ún. „beszélgetős előadásaink”, a honlapunkon és a facebook oldalunkon fent vannak az időpontok és a korábbi előadások is. Nagyon örülünk, hogy a média pozitívan és érzékenyen reagált a „modern apaság” témájára, sokat hívnak bennünket különböző műsorokba.

Miről fog szólni a következő előadás?

Izgalmas témát választattunk: Óvodák és iskolák férfiak nélkül – Mit tehet egy apa? címmel járjuk körbe a férfi nevelők és tanárok hiányának következményeit. Arról lesz szó, hogy a kutatások szerint hogyan érinti a fiúk és a lányok iskolai teljesítményét, karriertervezését az, hogy a köznevelésben nagyon lecsökkent a férfiak száma.

Ez azt jelenti, hogy számít az is, hogy milyen a neme a tanárnak, nem csak a tanári tudása?

Mindannyian tudjuk, hogy a személyiség és ezen belül a nemiség nagyon számít. A kutatások ezt csak megerősítették. Világprobléma, hogy a fiúk iskolai eredményessége „képességeik alatt” marad és egyre kevesebb férfi tanul tovább. Ez mindenkinek rossz. A férfi tanárok számának növelése a női tanárok életét is megkönnyítené.

Hogyan hat a tanár nemi szerepe a fiúk teljesítményére?

A nagy német kutatások megállapították, hogy a férfi tanárok számának növekedésével nő a fiúk iskolai teljesítménye. A férfi tanárok segítenek a fiúknak abban, hogy több szociális tevékenységben és tanórán kívüli aktivitásban vegyenek részt.

Egyfajta apa pótló szerepet töltenek be?

Minden tanár akaratlanul betölt egyfajta szülői vagy akár nagyszülői szerepet is. Így van ez az apai szerep esetén is. Sok pedagógus mesélt nekem erről megható, és időnként elgondolkodtató történeteket. A legszomorúbb, hogy olyan fiúknál és lányoknál is előfordul az apai figyelem és szeretet hiánya, akik édesapjukkal együtt élnek.

Ez hogyan lehetséges?

Hát, éppen erről szól az Apa Akadémia… hogy az apák találják meg magukat a családi szerepekben is, ráérezzenek, hogy a gyerekeknek nem pénzkereső automatára, hanem „jelenlévő szülőkre” van szüksége. Az apa hiány modern társadalmi probléma, sajnos nálunk is jellemző.

Igen, de mit tehetnek az iskolák? Biztos, hogy az ő dolguk ezzel foglalkozni?

Tudom, hogy a tanárainkon most is nagy terhelés van, de nem mondanánk igazat, ha azt állítanánk, a családi ügyek fölött az iskola egyszerűen szemet hunyhat. Azt gondolom, hogy lelkileg instabil gyerekek igazából nem fejleszthetők, a tanárok munkája sziszifuszi küzdelemmé alakulhat.

Mit tanácsol azoknak a tanároknak, akik szembesülnek az apa hiány következményeivel?

Erről szeretnénk beszélgetni március 13-án, kedden este. Én azt gondolom, az apák megszólítása nagyon fontos feladat lenne. Ebben vannak tartalékok és jó gyakorlatokat is látunk. Az apákat kell mozgósítanunk, bevonnunk őket az iskolai életbe és az otthoni együtt tanulásba is. Szeretném, ha minél többen eljönnének és megosztanák tapasztalataikat és megoldásaikat az Apa Akadémia résztvevőivel. Együtt többre juthatunk.

csakszuloknek.hu

További infó: apaakademia.hu, facebook.com/apaakademia

Cikk megosztása

Kapcsolódó cikkek

Hírlevél

Ne maradj le híreinkről, pályázatainkról, programjainkról!
Elfogadom a felhasználási feltételeket

Kövess minket!

csakszuloknek.hu